

Digipoort
Sinds 1 januari 2011 mogen bedrijven al hun facturen voor de Rijksoverheid elektronisch indienen. Dit is een besluit van de Ministerraad. Overheidsorganisaties en bedrijven worden daarbij verplicht Digipoort te gebruiken om e-facturen te verzenden en te ontvangen. Digipoort is het 'elektronische postkantoor' van de overheid. Een eerdere wetswijziging stelde de papieren factuur al gelijk aan de elektronische factuur. Bedrijven die zijn aangesloten, leveren hun facturen voor de overheid elektronisch aan bij Digipoort. Digipoort controleert of de e-factuur betrouwbaar, leesbaar en verwerkbaar is. En zorgt dat de e-factuur snel bij de juiste overheidsorganisatie terechtkomt.
Hoe werkt het
U stuurt uw facturen elektronisch via Z factuur naar Digipoort volgens een standaard formaat dat door alle overheden gelezen kan worden. Digipoort controleert of de e-facturen werkelijk afkomstig zijn van uw bedrijf en of ze verwerkt kunnen worden. Vervolgens stuurt Digipoort de e-facturen door naar het juiste ministerie voor verdere afhandeling. Doordat Z factuur een koppeling heeft met Digipoort kunt u er zeker van zijn dat uw facturen volgens het juiste formaat worden aangeleverd.
Wilt u weten welke overheidsorganisaties u nu al kunt bereiken via Digipoort? Klik hier voor een overzicht.